Lovund

I år som i fjor har vi reist ei uke til Lovund i Nord-Norge på ferie. Herfra kommer min svigermor, Simons bestemor og i grunn resten av slekta hans på den siden. Her skal vi være i 8 dager, så da blir det masse bilder og oppdateringer om ferien.

103 104

Miriam Elise skulle fly for første gang, og det var jeg veldig nervøs før. Det hadde jeg ingen grunn for, det gikk lett som en plett. Fra Bodø er det ca 5 timer (!!!) i hurtigbåt før man kommer seg ut til øya Lovund. Hele reisa vår tok totalt 13 timer, så da er det godt at vi har ei lita jente med god tålmodighet!

105106

For første gang skulle Oldemor på Lovund og Miriam Elise møtes, og du kan tro det var stas for oldemor Lovise å endelig få møte henne. Øya er ikke spesielt stor. Den er i underkant av 5km², og har ca 450 innbyggere. Et stor fjell ruver 625 meter over det lille område med hus, og er en turistattraksjon for de som er glad i å gå turer (og som tør å gå opp…).

107108

I motsetning til hvordan det er på sørlandet for tiden, har vi i nord solskinn og deilig vær. Her har vi ligget i shorts og sola oss, og kosa oss på gåturer. I dag bestemte vi oss å gå til Kardalen på sørsiden av øya, for å besøke svigermors søskenbarn. I båt er det ca 10 minutter å kjøre dit.

109 110

Tro det eller ei, men aldersspennet på oss som gikk, var på over 80! Miriam Elise var yngst, mens oldemor Lovise var eldst. Naturen på Lovund er bare helt utrolig. Hadde jeg hatt sånn natur rundt med og slike terreng å gå i hjemme så hadde jeg vært mye mer ute! Det var helt fantastisk å gå over fjellknausene, ned bratte stier, over steinrøyser og gjennom kratt i solskinn og i lukta fra salt sjø og våt mose mens man hører måkeskrik.

112111

Turen tok oss 2,5 time å gå, med både gåstaver, bæresele og enkelte vonde knær. Bildet nederst til høyre over her, viser siste stien vi gikk ned før vi kom over i ei steirøys. Og ja, det var like bratt å gå som det så ut til. Da vi kom til bunnen og kikka opp, kunne vi ikke fatte at vi faktisk hadde kommet oss ned den stien.

113114

Vel framme ble det sein formiddagsmat og en masse friskt, kaldt vann rett fra bekken. Vi fikk slappa av litt i solveggen og kosa oss, før vi etter to timer skulle hjem igjen. Simon og svigermor var spreke nok til å gå hjem igjen (det tok 35 minutter…), mens jeg, Lovise og Miriam Elise ble hentet i båt. Jeg gleder meg virkelig til de neste dagene her, det er mye spennende på programmet som skal gjøres før vi skal hjem. Slenger inn et bilde til slutt av midnattsola som ble tatt i fjor da vi var her.